maandag 18 mei 2020

Weer opstarten? Deze aandachtspunten zijn belangrijk!

De wereld waarin wij leven en waarin wij zaken doen, zal niet meer hetzelfde zijn als de periode vóór Corona. Zelfs wanneer de impact van het virus is afgenomen en bedrijven weer meer en meer toestemming krijgen zich weer te ontwikkelen, is het aan elke eigenaar/ondernemer om te beslissen hoe daar invulling aan te geven.


Bedrijven willen graag de beste en snelste manieren vinden voor herstel. Het is essentieel dat je zorgvuldig overweegt wat er voor jouw bedrijf veranderd is, voor je klanten, je werknemers, je leveranciers, alles binnen jouw markt. Het is belangrijk om te bepalen hoe je met jouw bedrijf je kan aanpassen op deze veranderingen.


Hier zijn acht aandachtspunten.



  1. Voorkom dat je verstrikt raakt in het managen van jouw crisis en je vergeet te focussen op hetgeen van belang is voor de lange(re) termijn. De richting die je bepaalt zal de richting moeten zijn die je bedrijf weer op poten zet en daarvoor is een bredere kijk op zaken essentieel.

  2. Probeer niet alle beslissingen zelfstandig te nemen. Vraag input aan je werknemers, je accountant, je bedrijfscoach of sparringpartner,  je klanten of leveranciers. Hun ideeën kunnen je helpen betere beslissingen te nemen.

  3. Ga er niet vanuit dat er iemand op je af komt en je gaat helpen of zelfs te redden. Richt je op jouw verantwoordelijkheid als bedrijfseigenaar/ondernemer om problemen het hoofd te bieden. Wees pro-actief en onderzoek alle opties voor ondersteuning en voor nieuwe inkomstenbronnen. Waar ligt jouw liqiditeitsverruiming op de korte en middellange termijn?

  4. Vergeet je marketinginspanningen niet. Ga door met het opbouwen van de relatie met je klanten en prospects. Pas je propositie aan naar de veranderende omgeving. Je zal altijd nog om de opdracht moeten vragen, denk gewoon na over hoe je dat anders kunt doen. Ook voor klanten is de wereld veranderd.

  5. Investeer alleen in die acties die duurzame resultaten opleveren. Wacht niet af. Creër tijd en energie er voor.

  6. Flexibiliteit is noodzakelijk. Lean & mean zijn, agile waar nodig. Maak niet de fout dat wat was, zo zal blijven. Je verliest onherroepelijk.

  7. Richt je op je meest winstgevende product of dienstverlening. Leg andere producten/diensten even terzijde. Die komen later wel weer aan de beurt. Focus is cruciaal in deze periode. Kijk naar variatie in je focus zodat jouw aanbod van kernactiviteiten een breder publiek aan kunnen trekken en kunnen bedienen.

  8. In alles wat nu staat te veranderen is het onvermijdelijk dat (nieuwe) bedrijfsprocessen onderdeel moeten zijn van de aanpassingen: hoe kan iets duurzamer, efficiënter, meer gedeeld worden met andere bedrijven. Wat levert mij meer tijd op om datgene te doen wat nodig is?


Het zijn zo maar wat tips. We helpen je graag verder.

Wil je sparren met ons, neem gerust contact op: info@Focus2Go.com.